‘We maken het werkend zoals de klant het wil’

‘We maken het werkend zoals de klant het wil’

Anderen helpen door te doen waar je goed in bent. Het is het eenvoudige en tegelijk alleszeggende uitgangspunt van in2E electric engineering & consultancy in Joure. Een nog jonge onderneming, geleid door drie rotten in het vak. 

Wie op de homepage van in2E-engineering.com terechtkomt, ziet het gelijk: hier gaat het over techniek. En dat klopt, beaamt Jan Oud (48), die graag iets meer vertelt over het bedrijf dat hij samen met Rommert Boonstra (47) en Hans de Jong (49) oprichtte. “In2E is een dienstverlenend bedrijf dat advies geeft over elektrotechnische installaties, oplossingen ontwerpt en ze uitvoert”, legt Jan uit. “We werken voor klanten in de maritieme sector – zoals scheepseigenaren – en binnen de industrie.”

Finesses

Elektrotechniek in brede zin dus. Een vak dat de heren tot in de finesses beheersen. De drie waren jarenlang collega’s bij een internationaal bedrijf in dezelfde branche. Jan: “We zijn daar alle drie begonnen als monteur en uitgegroeid tot volwassen techneuten. Het werk bij dat bedrijf beviel goed, tot de organisatie ging centraliseren. We besloten er weg te gaan. Eerst ik, daarna Rommert en Hans. Zij gingen ergens anders werken, ik freelancete. Na een paar jaar kwamen we weer in contact met elkaar. Ook bij hun nieuwe werkgevers beviel het Rommert en Hans niet. Toen zeiden we: moeten we niet voor onszelf beginnen?”

Efficiënt

De rest is geschiedenis, zoals dat zo mooi heet. Op 24 december 2019 lieten Jan, Rommert en Hans in2E officieel inschrijven bij de Kamer van Koophandel. “Een prachtig moment. In die periode hebben we ook contact met Van der Wiel gelegd. We wilden graag lokale bedrijven betrekken bij de opstart van ons bedrijf en via m’n netwerk kwam ik bij Gert van der Wiel uit. Hij gaf gelijk al goede, praktische adviezen en dacht mee over efficiënte oplossingen voor het zakelijke deel.” 
Vonden jullie het spannend, zo’n sprong in het diepe?

Jan: “Jawel. Je laat vastigheid en je positie varen. Maar we waren nuchter. Als het mocht mislukken, kwamen we vast wel weer ergens aan de bak. We hadden er enorm zin in en wisten: we kunnen elkaar versterken.”

Hoe vullen jullie elkaar als team aan?

“We hebben als engineers elk ons eigen specialisme. Ik ben systeemdynamisch breed georiënteerd en ben vooral van de grote lijnen en het totaaloverzicht. Rommert is thuis in de systemen met grotere vermogens, machines en elektromotoren. Hans is een echte detaillist; hij zorgt ervoor dat elk draadje op z’n plaats zit. In een totaalproject is die combi goud. Als team overvleugelen we het geheel.”

Luisteren

In2E levert de klanten een compleet pakket, dus inclusief het beginadvies. “In onze ervaring krijgen we het beste resultaat als we vanaf het eerste moment met de klant om tafel gaan”, zegt Jan. “De wens van de klant is ons uitgangspunt. Wat wil hij bereiken met een systeem, project of installatie? Daar luisteren we goed naar en vervolgens vertalen we die wens naar de meest passende oplossing.”

Onafhankelijk

Logisch, zou je zeggen. Maar in deze branche werkt het soms anders, geeft Jan aan. “Wij werken niet zoals vaste installateurs die veelal een voorkeur hebben qua materiaalkeuze. Ons advies is onafhankelijk en dat is een bewuste keuze. Vastzitten aan een bepaald materiaal of een specifieke werkwijze is beperkend. Je laat je dan leiden door de mogelijkheden en onmogelijkheden van zo’n materiaal, terwijl dat misschien niet tot de beste oplossing leidt.”

De werkwijze van in2E slaat aan. “We horen soms terug van onze klanten dat ze deze manier van werken hebben gemist. Het persoonlijke, het écht luisteren. We willen niet dat onze klanten genoegen moeten nemen met een functionaliteit die niet past bij hun vraag. Wij maken het werkend zoals de klánt het wil.”

Daarnaast is ook het eigen plezier in het werk leidend, vertelt Jan. “Bij alles wat we doen vragen we ons af: vinden we dit leuk? Het moet win-win zijn: zowel de klant als wij moeten er blij van worden. Als een bepaald verzoek niet ‘ons ding’ is, maken we dat bespreekbaar. Zo mogelijk zoeken we een externe partner die de klant verder kan helpen.” 

Jullie nemen dus niet koste wat het kost alles aan.

“We zijn in2E niet begonnen om zo snel mogelijk binnen te lopen of zo groot mogelijk te worden. We willen de dingen vooral góed doen. Daarom zoeken we altijd de balans tussen dat wat de klant vraagt en dat waarvan wij happy worden. Op die manier blijven we dicht bij onszelf.” 

Terugkijkend op de eerste anderhalf jaar zijn de mannen vooral dankbaar. De coronacrisis had gelukkig weinig tot geen impact op de start van het jonge bedrijf. Jan: “We hadden gelijk al een paar projecten en die hielpen ons door die eerste maanden heen. Inmiddels hebben we al voor gerenommeerde klanten gewerkt, waaronder bouwers van luxe jachten. Ook voor diverse kleinere klanten hebben we prachtig werk gedaan. Onderscheid maken we niet, ook zij krijgen net zoveel aandacht en service. Ik ben trots dat we het al zover hebben gebracht; dat geeft ruggensteun voor de toekomst.”

Hebben jullie ambities? 

“We willen wel verder uitbouwen, maar het hoeft allemaal niet heel groot te worden. Gezien de drukte hebben we er nu al drie man bij. Een tienkoppig team is wel het maximale, denk ik. Onze eerste focus ligt op het verder uitbouwen van de innovatieve toepassingen die we nu al leveren. Denk aan batterijen en waterstoftechniek. Daarnaast zullen we steeds meer klanten in de industrie krijgen.” 

De basis is nog steeds het werk voor maritieme klanten. Daarover gesproken, de liefde voor het water zat er bij Jan al vroeg in. “Ik heb vroeger veel gesurft. Later ging ik ook varen. Water is fijn, het geeft rust. Maar ook onrust – als het gaat waaien en stormen moet je alert zijn en je koers bepalen. Een mooie metafoor voor alles wat er in het leven en bedrijfsmatig gebeurt. Soms kabbelt het en gaat het van een leien dakje, soms is het wat woester. Door goed stuurwerk gaan dingen meestal weer de goede kant op.”