Rebelle Bloemstyling

Rebelle Bloemstyling

Anke en Lowys van Rebelle Bloemstyling in Joure weten wat ze willen. De naam van de zaak past als gegoten. Een vleugje rebellie is de rode draad in het werk van deze ondernemers. De vrouwen, beide uit Joure, kennen elkaar van haver tot gort. “We hebben dezelfde ideeën, dezelfde stijl en vinden dezelfde dingen belangrijk. We vullen elkaar naadloos aan.”

Zes jaar geleden besluit Anke het familiebedrijf te verlaten, gedreven door de wens om zelfstandig verder te gaan. Ze zoekt contact met Lowys, die op dat moment bij een bank werkt, maar met wie ze langere tijd samenwerkte. “Ik zei tegen haar: Zullen we afspreken? Ik heb een plan. En als ik dit met iemand durf, dan is het met jou.”

Het pand dat Anke op het oog heeft, valt in eerste instantie niet goed bij Lowys. “In datzelfde pand had mijn vader een kledingzaak. Door de crisis is de winkel verloren gegaan. Ik had er dus vervelende herinneringen aan.” Toch kruipt het bloed waar het niet gaan kan. “We gaan ervoor, zeiden we tegen elkaar.”

Hoe goed hun ondernemersplan ook in elkaar steekt; ze krijgen geen geld van de bank. “Dure financieringsvormen zagen we niet zitten. We wilden niet met achterstand beginnen.” De vrouwen besluiten de zaak uit eigen middelen op te bouwen. “We kochten de complete inboedel van een failliet tuincentrum. Zelfs de gieters namen we mee.”

Met hulp van familie en vrienden knappen ze het pand op. “Waar mogelijk hebben we materialen hergebruikt. We hebben de vloer zelf gelegd, de toonbank met de hand opgebouwd.” Mensen waren nieuwsgierig maar ook cynisch. Het rebelse kwam bij de vrouwen boven. “We schermden de ramen af en plakten er quotes op; ‘Ze durven het wel aan’ en ‘wat zou hier komen denk je?’ Twee kijkgaatjes zorgden ervoor dat ze even konden gluren. We wilden de mensen prikkelen.”

Het eerste jaar wordt een zwaar jaar, vol onzekerheden en keihard werken. Vanaf het begin is het bedrijf blijven groeien. “Binnenkort maken we een ontwikkelingsslag in automatisering om het onze klanten, waaronder veel bedrijven, makkelijker te maken bestellingen te plaatsen en te betalen.” De rebellie blijft. Voortdurend bedenken de vrouwen ludieke acties. “Op Valentijnsdag hebben we eens de hele winkelstraat vol gehangen met pijlen, met daaraan onze flyer. En op Secretaressedag zijn we, gekleed in mantelpak en hoge hakken, langs bedrijven gegaan om bestellingen op te nemen. Hilarisch en onvergetelijk.”

“We hebben inmiddels een ontzettend fijne groep ondernemers om ons heen. Het voelt als een grote familie. We zijn niet alleen buren maar zoeken elkaar op, sluiten de week samen af en helpen elkaar waar nodig. Ook ontwikkelen we samen producten of acties. Zo hebben we samen met de buurvrouw van de kaaswinkel een gecombineerd kerstpakket ontwikkeld.”

De vrouwen hebben veel kennis in huis; niet alleen omdat ze beide uit een ondernemersfamilie komen, maar ook omdat ze veel ervaring in de bloemen hebben. “Veel producten in onze winkel hebben een verhaal en dat delen we graag delen met onze klanten.”

Naast de winkel bieden ze workshops, cursussen, bruidswerk, rouwwerk en bloemwerk voor bedrijven. “Alle fasen van het leven maken we hier mee; van geboorte, verjaardag, bruiloft, werk en ook de dood.” Het daadwerkelijke contact met de klant is hun onderscheidend vermogen, zeggen Anke en Lowys. “Er zijn mensen die speciaal tijdens hun vakantie bij ons langs komen. Of ons via een berichtje bedanken. Soms geven we de bloemen die we niet verkocht hebben weg. Bijvoorbeeld aan iemand die een paar weken eerder een rouwwerk bij ons kocht. Voor ons is dat vanzelfsprekend.”

Rebelle Bloemstyling biedt een herkenbare huisstijl met mooie producten die niet op elke straathoek te koop zijn. “We verkopen weinig trendgevoelige bijproducten. Onze winkel staat vol met bloemen, planten, aardewerk en glaswerk. We blijven bij onze leest.”
Daarnaast staan kwaliteit en duurzaamheid hoog in het vaandel. “We onderzoeken voortdurend hoe we met milieuvriendelijke materialen kunnen werken. Daarnaast proberen we onze producten zo dichtbij mogelijk in te kopen. Nederland biedt zoveel kwaliteit, waarom zou je het dan van ver halen?”

Hoewel de rebelse vrouwen graag voor wat levendigheid zorgen, hebben ze een grote passie voor rouw- en grafwerk. “Het betekent stilstaan bij het leven van de overledene. En bij dat leven een zo passend mogelijk bloemwerk maken. Onze dag is dan ook geslaagd als het gelukt is goed naar het verhaal van de klant te luisteren en het beste bloemwerk te leveren. Als we later terug horen hoe waardevol dat was; ja, dan zijn we gelukkig.”