‘In alles draait het om de menselijke maat’

Peter van Houttum onderneemt al heel wat jaren met een groothandel voor het MKB. Zijn bedrijf JIP in Joure is een ‘grote’ in de markt, maar zonder dat het opvalt. ‘We denken als een klein bedrijf.’

JIP is een ‘supermarkt voor bedrijven’, zo vermeldt de eigen website. En inderdaad, achter buttons als ‘verpakken’, ‘kantoor’, ‘bouw’, ‘horeca’, ‘winkel’, ‘magazijn’, ‘EHBO’ en ‘schoonmaak’ gaat een wereld aan producten schuil. Wat je ook maar zoekt aan verpakkingen, kantoorartikelen en verbruiksmaterialen: JIP heeft het. 

Ondernemen bij toeval

Dat eigenaar Peter van Houttum (53) ging ondernemen, was min of meer toeval. Dertig jaar terug studeerde hij technische bedrijfskunde en wilde hij de organisatie-advieskant op. Zijn broer was al een tijd actief als zelfstandig ondernemer. “Mijn broer was een echte verkoper”, blikt Peter terug. “In 1993 kocht hij een faillissementsboedel verpakkingsmachines en materialen op en zette de handel hierin voort. Ik volgde zijn activiteiten een aantal jaren en zag daar ook wel wat in. Na mijn studie startte ik een tweede vestiging van het bedrijf van mijn broer. Een jaar later besloten we om de krachten te bundelen. Dat was een goede zet: het was de start van wat nu JIP is. Vanaf 2010 gingen we naast verpakkingsmaterialen ook allerlei verbruiksmaterialen voor het MKB verkopen.” 

Anno 2022 is JIP uitgegroeid tot een meer dan complete bedrijfssupermarkt. JIP heeft een assortiment van zo’n 250.000 artikelen, bedient 16.000 klanten en tikt jaarlijks 70.000 orders af. Qua bezetting veranderde het een en ander. In 2000 kwam Peter Oostwoud als stagiair in het bedrijf werken en elf jaar later werd hij compagnon. Peters broer verliet JIP in 2016. 

Over jullie naam: waar staat JIP voor?

“Onze naam is geïnspireerd op Jip en Janneke. Een vertrouwd en herkenbaar beeld. In onze markt zijn we geen kleine speler, en toch voelen we ons niet groot. We streven naar gelijkwaardigheid met onze klanten. Het grappige is dat klanten die ons bezoeken vaak verbaasd zijn zo’n groot bedrijf te zien. Dat vind ik een compliment. We denken als een klein bedrijf; de menselijke maat is een belangrijke waarde. Onze klanten worden niet 5 keer doorverbonden, maar krijgen snel persoonlijke aandacht. Beloven we op dinsdag om 11.00 uur te leveren? Dan staan we er om 11.00 uur. Als iemand een acuut voorraadprobleem heeft, zoeken we snel een oplossing. Daarin gaan we ver. Stel, een klant moet binnen drie uur verpakkingsmateriaal op Schiphol hebben. Dan zorgen we ervoor dat het product per koerier daar wordt gebracht. Of we kijken welke klant daar in de buurt iets heeft liggen waarmee we de andere klant op weg kunnen helpen. Ook al worden we er zelf financieel niet beter van. Als de klant maar gelukkig is.” 

Wat onderscheidt jullie nog meer?

“We hebben in eigen huis een technische infrastructuur ontwikkeld voor het beheer van ons primaire bedrijfsproces. Solutions heet het. Dat systeem speelt een grote rol in ons klantencontact en de orderregistratie en we kunnen er snel door schakelen. Binnen een kwartier sleutelen we complexe deals in elkaar. En Solutions doet meer; het helpt ons om de klant op het juiste moment echt te ontzorgen. Als we in het systeem zien dat de voorraad verpakkingsmaterialen van een klant bijna op is, nemen we contact op. Proactief mee- en vooruitdenken: ook dát is de menselijke maat. Klantcontact gebeurt natuurlijk veel via mail en het internet, maar we voeren jaarlijks nog steeds zo’n 700.000 persoonlijke telefoongesprekken. Je kunt een systeem nog zo mooi maken, maar mensen blijven de smeerolie. Ons team van 42 mensen zorgt dat het blijft draaien.”

Wat vind jij belangrijk in je manier van leidinggeven?

“Vertrouwen. Driekwart van onze onderneming is zelfsturend. Een echte hiërarchie hebben we sowieso nooit gehad, maar over zelfsturing dacht ik altijd dat het niet werkt. Totdat mijn compagnon en ik gingen kijken bij een bedrijf dat op zelfsturing draait en ik enthousiast werd. Mensen nemen in hun privéleven vaak grote besluiten; ik ben ervan overtuigd dat ze ook op de werkplek niet per se iemand nodig hebben die ze vertelt wat ze moeten doen. Ons team moest aan die nieuwe aanpak wennen. Sommigen namen afscheid, anderen gingen bloeien. Nu werkt het fantastisch. Zelfsturing is heus geen ei van Columbus, maar per saldo hou je wel mensen over die zelfstandiger zijn en verantwoordelijkheid kunnen en willen nemen.”

Wat vraagt dat van jou?

“Ik kom uit een nest van mensen die vrij primair reageren. Nu laat ik dingen gewoon gebeuren en geef soms alleen wat opties aan. Of ik kijk even weg. Natuurlijk alleen zolang de continuïteit van het bedrijf niet in gevaar is. Het betekent ook dat ik de medewerkers ruimte geef om fouten te maken. Het is voor iedereen een leerproces.”

Wat betekende dat voor je persoonlijke groei?

“De scherpe kantjes zijn er wel af. Ik ben van nature nogal gedreven, maar kan mijn bedrijf nu beter loslaten en er van een afstandje naar kijken. Die aanleg voor een meer adviserende rol was latent trouwens al aanwezig. Ik heb dat van mijn vader: hij kon kort door de bocht zijn, maar ook heel beschouwelijk. Bij mij is die kant de laatste jaren versterkt en dat is alleen maar goed. Ik kan rustig op vakantie gaan en het bedrijf draait zelfstandig door.”

Hoe kwam Gert van der Wiel in beeld bij jullie?

“Via de kennissenkring. Gert is fiscaal goed onderlegd en helpt ons goed en snel met wat wij nodig hebben. Dat is dienstverlening pur sang.”

Heb je bedrijfsmatig nog ambities?

“Ik heb een fascinatie voor innovatie. Vooral als het gaat om het koopgemak van onze klant, het MKB. We willen die klant nóg meer ontzorgen. Op termijn zie ik voor me dat we een app ontwikkelen waarin de klant zijn eigen productpakket kan beheren. Dus dat hij in één oogopslag ziet of de toners van zijn printers bijna op zijn, welke bedrijfskleding er vervangen moet worden en meer. En dat hij dan met één klik de juiste producten kan bestellen, zonder kopzorgen.”

Met hoeveel plezier ga jij naar je werk?

“Ik zie het zo: ik heb nog nooit een dag in mijn leven gewerkt. Het is mijn hobby. Ik hoop dit nog heel lang te kunnen doen!”

www.jipsnel.nl