‘Er is maar één waarheid: die van de eindgebruiker’

‘Er is maar één waarheid: die van de eindgebruiker’

‘Human first in ons denken en doen’. Zo kopt de Over ons-pagina op de website van theFactor.e. Het zegt alles over de drive van de digital agency uit Groningen. ‘We willen het verschil maken voor mensen.’

Je kunt – als maker van websites, digitale portals en applicaties – natuurlijk exact produceren wat de klant wenst. ‘U vraagt, wij draaien’; dat idee. Je kunt ook iets maken waarmee de eindgebruiker écht geholpen is. En waarmee dus ook je klant gelukkig is. Digital agency theFactor.e gaat met hart en ziel voor optie 2. Het credo van theFactor.e is namelijk ‘human first’. Eérst de mens. 

Waarde

“Er is maar één waarheid en dat is die van de eindgebruiker”, aldus Pim Busker (41), marketing manager bij theFactor.e. “Onze klant en wij kunnen wel vinden dat een digitale toepassing er op een bepaalde manier uit moet zien, maar we willen echte waarde bieden. Aansluiten bij de behoeften van de eindgebruikers. Hun mening telt.”

Billy

Vandaar dat theFactor.e veel tijd steekt in gebruikersonderzoek. Sinds een paar jaar staat bij het kantoor van theFactor.e een rood vrachtwagentje voor de deur: Billy, een usability lab op wielen. “Dit rijdende onderzoekslab is voorzien van alle mogelijke onderzoeksmiddelen en is sfeervol ingericht. Met Billy gaan we naar schoolpleinen, ziekenhuizen en andere plekken waar de eindgebruikers van onze toepassingen zich bevinden. Met scholieren testen we bijvoorbeeld de websites van hogescholen. En toen het UMCG ons opdracht gaf een website te maken voor kankerpatiënten, reden we letterlijk naar die patiënten toe. Hun persoonlijke ervaringen en informatiebehoefte waren leidend voor de inrichting van de website.”

Doorwrocht

Die doorwrochte marketingaanpak maakt de agency een opmerkelijke eend in de digitale bijt. Pim: “We worden inmiddels een beetje gezien als gebruikersonderzoekspartij. Intussen zitten hier wel tientallen technisch zeer goede ontwikkelaars. Van het niveau van de senior developers die we in huis hebben, zijn er in Nederland maar een paar. Maar dat vertellen we niet zo vaak. Het gaat ons vooral om die eindgebruiker.” 

Sinds 2022 is theFactor.e onderdeel van digitaal bureau 4NG. Het bedrijf zelf bestaat zelf al ruim een kwart eeuw. Jij bent als marketing manager nu drie jaar aan boord. Wat trekt jou in deze organisatie?

“De combi van onze technische vaardigheden, onze gezamenlijke drive met onze klanten om mooie dingen te maken én de vrijheid hier. Voorbeeldje van dat laatste? Een groepje mensen bedacht pasgeleden dat ze hun werk ook best even ergens anders kunnen doen. Dus is er nu een team een week aan het ‘wildwerken’ in een afgehuurde kampeerboerderij op Ameland. Gewoon omdat het kan. Ook inhoudelijk is er veel vrijheid: als iemand een idee heeft, nemen we dat serieus en geven we het de ruimte. Het idee voor Billy kwam vanuit het team.” 

‘Human first’ geldt dus ook binnen de organisatie.

“Ja, dat begrip is intern heel erg gedragen. Als er iets is, staan we voor elkaar klaar en voor persoonlijke ontwikkeling is er volop ruimte. Zelf vind ik time management bijvoorbeeld erg interessant. Ga het maar verder ontwikkelen, zeiden ze hier. Inmiddels heb ik de cursus afgerond en een presentatie voor alle collega’s gegeven. Ik help ze nu een-op-een.”

Wat is jullie diepere drive?

“Onze ambitie is vooral om waardevolle producten te maken die ertoe doen. Een groot deel van onze klanten zit in de gezondheidszorg en het onderwijs. Denk aan Menzis, UMCG, Hanzehogeschool Groningen, Saxion, Universiteit Leiden en Aeres. Daarnaast bedienen we klanten als RDW, Olympia Uitzendbureau en Triodos Bank. Met onze toepassingen – zoals een digitale zorggids en een studentenplatform – maken we het leven van anderen wat mooier. Daarnaast willen we als bedrijf oog hebben voor het maatschappelijk belang. Zo zwommen we vorig jaar met twee teams van Zoutkamp naar Groningen om geld op te halen voor het UMCG Kanker Researchfonds. Dit weekend organiseren een paar van onze mensen een concert waarmee geld wordt ingezameld voor scholen in Afrika.” 

Hebben jullie ambities?

“Wat ons betreft zijn we in 2030 dé autoriteit van Digital Agency Nederland in de twee journeys Leven Lang Ontwikkelen en Leven Lang Gezond. Elke volwassen Nederlander maakt dan minimaal éénmaal per week gebruik van een toepassing die wij ontwikkelden.” 

Welke uitdagingen zijn er?

“Een concrete is de huidige arbeidsmarkt. We willen groeien, maar wel met de mensen die bij ons passen. Het kost daarom soms meer tijd dan we zouden willen om een vacature in te vullen. En verder: wij zijn verstokte ‘eindgebruiker-fundamentalisten’. Het is uitdagend om onze klanten te blijven meenemen in die waarheid, vooral als ze zelf sterke ideeën hebben over hoe een digitaal product eruit moet zien. Dat vraagt goed overleg. Het leuke is dat we steeds meer de klanten aantrekken die bij ons passen.” 

Sinds 2016 verzorgt Van der Wiel jullie salarisadministratie. Hoe verloopt de samenwerking?

“Heel goed. We zijn een nuchter Gronings bedrijf. Als iets niet kan, zeggen we het. En als we ja zeggen, maken we het waar. Bij Van der Wiel zien we een vergelijkbare noordelijke nuchterheid. Problemen lossen ze praktisch op. Dat is een match.”

Wat is de kick van het werk?

“Het is ontzettend gaaf als klanten daadwerkelijk iets doen met de inzichten van onze onderzoeken. Als in ons usability lab blijkt dat scholieren van middelbare scholen bijvoorbeeld graag sfeerbeelden op de website van een hogeschool willen zien en zo’n hogeschool vervolgens inderdaad foto’s van de kantine plaatst – ja, dat is heel tof. Ultiem is het wanneer die klant ons daarna vraagt om voor een nieuw onderdeel van zijn website onderzoek te doen én het te helpen bouwen. Dan begrijpt zo’n klant dus echt waar ‘human first’ voor staat. Daar doen we het voor.”