‘Anderen blij maken, geeft me een goed gevoel’

‘Anderen blij maken, geeft me een goed gevoel’

Sieraden zijn emotie, vindt juwelier Auke Kramer (53). Hij en zijn team hebben dan ook een luisterend oor voor elke klant. “Die persoonlijke verhalen achter een ring of ketting maken dit werk gigantisch boeiend.”
 

Het afgelopen jaar ontkwam ook Juwelier Kramer in Franeker niet aan de gevolgen van Covid-19. Een tijdlang was de winkel gesloten en dat betekende improviseren. “Het liep tegen de feestdagen”, kijkt Auke terug. “Ophalen en bezorgen was wel mogelijk en zo hebben we toch nog veel kunnen doen.” Evengoed had de coronaperiode impact. “Ik heb wel slapeloze nachten gehad over de vraag wat er zou gaan gebeuren met de zaak. Zou ik al mijn mensen gewoon kunnen houden? Wat stond ons nog te wachten? Niemand wist het. Gelukkig is alles nu voor zo’n 90% normaal. En sinds we weer helemaal open zijn, is het schrikbarend druk. Fantastisch.”
Juwelier Kramer bestaat al bijna driekwart eeuw en is een echt familiebedrijf. Aukes grootvader begon de zaak in 1948. Later deed hij de winkel over aan zijn zoon. Auke en zijn echtgenote Minke zijn de derde juweliersgeneratie: elf jaar geleden werd Auke officieel eigenaar van de juwelierszaak. Hij en zijn vrouw laten zich ondersteunen door een team van zo’n zes, zeven medewerkers. De winkel verzorgt ook reparatiewerkzaamheden en er is een horlogemakersatelier aan verbonden.

Het assortiment van Juwelier Kramer is breed. “Het grootste van de provincie”, stelt Auke. “Horloges, zilver, goud, diamant: noem het en we hebben het. Onze winkel trekt dan ook klanten uit heel Friesland. Bij ons vind je kinderringetjes van een tientje en sieraden met een briljant van een paar duizend euro. Daarnaast fabriceren we geboortelepels en kaatssieraden in eigen atelier en ontwerpen we sieraden op verzoek.” 

Je begon op je achttiende bij je vader in de winkel. Wat spreekt je aan in dit vak?
“In het werken met sieraden zit emotie. Je krijgt een heel andere binding met je klant dan wanneer je bijvoorbeeld een kledingstuk verkoopt. Iemand komt misschien voor een ring, maar daar zit een heel verhaal aan vast. Bijvoorbeeld dat hij zijn vriendin ten huwelijk wil vragen. Juist zo’n verhaal maakt het persoonlijker; het komt veel dichterbij en dat vind ik leuk.”

Je loopt tijdens belangrijke levensmomenten een stukje met je klanten mee.
“En dat is gigantisch boeiend. Van veel klanten ken ik de persoonlijke geschiedenis. Ik onthoud ook veel. Daardoor kan ik oprecht meevoelen, ook bij een verdrietig moment als een overlijden. Mijn rol is beperkt, maar ik kan wel met een sieraad wat steun meegeven. Een stukje medeleven.”

Wat wil je als juwelierszaak uitstralen?
“Toegankelijkheid, klasse en vertrouwen. Ons team kan zich goed verplaatsen in iedere klant, jong of oud. We helpen een klant die in z’n oude kloffie binnenkomt op dezelfde manier als iemand in een mantelpakje. De jongen die een zilveren hangertje van 15 euro voor z’n vriendinnetje koopt, krijgt net zo’n enthousiaste ontvangst als de man die een ring met briljant koopt voor zijn vrouw. We luisteren naar het verhaal en geven vervolgens iets mee waarmee die klant tevreden de deur uitgaat.”

Bevalt het zelfstandig ondernemen je?
“Ja,, ik zou slecht functioneren onder een baas. Als ik iets in m’n hoofd heb, wil ik dat ook doorzetten. Zo heb ik ideeën voor een verbouwing. Die hoef ik verder niet met een meerdere te overleggen en dat vind ik fijn.”

Welke waarden vind jij belangrijk als ondernemer?
“Eerlijk zijn en jezelf blijven. Mijn vader zei altijd: je moet het eerlijk en open spelen. Zo werk ik nu nog steeds, zonder mezelf te verloochenen. Ik wil het vertrouwen van anderen niet beschamen. Natuurlijk maak ik weleens een fout, mijn aanpak is niet zaligmakend. Maar de intentie is altijd goed.” 

Wat is uitgesproken Fries in jouw werkwijze?
“Openheid en directheid. Nergens omheen draaien. Als ondernemer probeer ik bij te blijven met de ontwikkelingen. Doe ik het goed, dan komen de resultaten vanzelf. Zo niet, dan moet ik zorgen dat ik het aanpas.”

Wat is jouw dieperliggende drijfveer, jouw ‘why’?
Nuchter: “Ik denk daar eigenlijk niet zo over na. Ik doe wat ik doe. Maar als ik anderen blij kan maken, geeft me dat wel een goed gevoel. Ik vind het fijn als ik klanten zie stralen. Mijn grootste kick is als we het na een week hard werken met z’n allen toch weer voor elkaar hebben gebokst. Niet per se vanwege de omzet; geld maakt mij niet gelukkig. Maar omdat ik weet dat we veel mensen blij hebben gemaakt.” 

Wat vind je belangrijk als het gaat om leiderschap? 
“Bij ons werkt iemand van 20, maar ook iemand van 54. In mijn ogen zijn we allemaal gelijk. Ik sta nergens boven, heb alleen de eindverantwoordelijkheid. Dat voelt heel saamhorig en dat vind ik mooi. Mijn personeel mag open zijn en kan alles tegen me zeggen. Het is dus niet zo dat als ik in de kantine kom, het ineens stil valt. Verder hecht ik aan vertrouwen. Tegen iedere nieuwe werknemer zeg ik: het is je eigen winkeltje. Dat is een heel ander uitgangspunt dan de gedachte: ik moet dit doen van mijn baas. Ze werken hier omdat ze het leuk vinden.”

Hoe belangrijk zijn je medewerkers voor je?
“Zonder hen kan ik niks. Ik mag mezelf prijzen met dit team om me heen, ze maken me trots.”

Je bent al vrij lang klant bij Van der Wiel. Wat spreekt je aan in dit bedrijf?
“Net als wij zijn ze niet stoffig, maar juist vernieuwend. Ik vind het prettig dat ze alle disciplines in huis hebben. Ze weten waar ze over praten en reageren vlot.”

Eerder noemde je je verbouwingsplannen. Wat gaat er precies gebeuren? 
“Qua afmeting blijft de zaak gelijk, maar we gaan dit najaar of voorjaar 2022 voor een compleet nieuwe look. Bijvoorbeeld andere kleurstellingen en een nieuwe manier van etaleren. Ik vind het belangrijk dat we up to date zijn en aantrekkelijk voor het winkelend publiek.”

Op de website van Juwelier Kramer staat ‘Kijken, dragen, kiezen en stralen’. Hoe vertegenwoordigt die slogan waar jullie voor staan?
“We willen dat onze klanten gelukkig met hun aankoop de deur uitgaan. Het moet een feestje zijn om hier iets te kopen.”